Dlaczego warto włączyć kamerkę na lekcji on-line? - school website

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Golcowej
Przejdź do treści

Menu główne:


Dlaczego warto włączyć kamerkę na lekcji on-line?

   Edukacja w dużej mierze opiera się na interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz wśród uczniów w klasie. Dzięki temu można doskonalić umiejętność komunikacji i współpracę w grupie. Podczas nauki zdalnej szczególnie relacje międzyludzkie ucierpiały najbardziej. Bywa tak, że lekcje odbywają się bez kontaktu wzrokowego, ponieważ kamerki są wyłączone lub obraz jest zamazany z powodu słabej jakości łącza internetowego. Niestety często zdarzają się problemy w swobodnej komunikacji słownej z powodu nie działających lub wyłączonych mikrofonów. Część uczniów nie chce włączyć kamerki, ponieważ może robić w czasie lekcji coś zupełnie innego, np. sprawdzać komunikatory, jeść śniadanie lub zerkać co słychać na Facebooku. Argumentem za tym, aby nie włączać kamerki jest również to, że nie trzeba się ładnie ubierać, a nawet można być w piżamie. Kamera może również obnażyć bałagan w pokoju, więc bezpieczniej jest jej nie używać. Zastanówmy się jednak jak takie rozwiązanie w dłuższym okresie czasu może wpłynąć na samopoczucie młodego człowieka?
    Dlaczego warto włączyć kamerkę na lekcji?
·  Przede wszystkim przy włączonej kamerze łatwiej  jest wszystkim uczestnikom lekcji nawiązać i utrzymać relacje, które również w procesie nauczania na odległość są bardzo ważne.
·  Uczniowie widzą się wzajemnie i mogą wykonywać wspólnie zadania.
·  Nauczyciel może dostosować formę przekazywanych treści do potrzeb uczniów i zauważa, kiedy są oni zdezorientowani, wymagają pomocy przy wykonywaniu zadań lub są znudzeni.
·  Monitorowanie pracy uczniów ułatwia utrzymanie dyscypliny podczas lekcji oraz zwiększa koncentrację dzieci na wykonywanych zadaniach.

    Jak zaradzić występującym trudnościom?
 
·  Uczeń nie chce, aby inni oglądali jego pokój lub ktoś z rodziny był widoczny w tle → można zastosować w aplikacji Teams wirtualne tło, można również ustawić ekran tak, aby zasięg kamery obejmował tylko wybrany fragment pokoju.
·  Uczeń skarży się na za słaby Internet, aby mieć stale włączoną kamerę → może ją uruchamiać tylko wtedy, kiedy chce coś powiedzieć lub wykonuje zadanie.
·  Uczeń nie lubi, gdy ktoś go obserwuje i chce mieć poczucie prywatności → należy wyjaśnić dziecku, że kontakt wzrokowy jest ważny z punktu widzenia budowania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i nauczycielami.
·  Uczeń boi się, że kamerka uchwyci jego niewłaściwe zachowanie i inni będą się z niego śmiać → nauczyciel może ustalić z uczniami, że w takiej sytuacji wyłączy uczniowi kamerkę lub napisze do niego prywatną wiadomość.

     Obserwuj i reaguj!!!
 
    Rodzicu, jeżeli zauważysz, że Twoje dziecko stresuje się przed zdalnymi lekcjami, niechętnie w nich uczestniczy, unika włączenia kamery oraz mikrofonu (nawet przy sprawdzaniu obecności), nadmiernie denerwuje się, gdy jest „wywołane” do odpowiedzi porozmawiaj z nim o powodach lęku i w razie potrzeby zwróć się o pomoc.
adres
Szkoła Podstawowa Nr 2
Golcowa 284
36-230 Domaradz
fax 13 43 47 112

telefon 13 43 47 774
e-mail sp2golcowa@o2.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego