DUT zakończenie - school website

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Golcowej
Przejdź do treści

Menu główne:

Dziecięcy Uniwersytet Techniczny
Wszystkie działania Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego (w skrócie DUT) prowadzone są przez Fundację Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza. Podstawą tego przedsięwzięcia była chęć zainteresowania dzieci naukami przyrodniczymi. Natomiast celem projektu jest pokazanie młodym ludziom, że nauka może stać się zabawą i dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu.
Zajęcia Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego przeznaczone są dla uczniów szkół podstawowych w wieku 7 – 12 lat. Prowadzący wykłady, ćwiczenia i zajęcia laboratoryjne przygotowują je w taki sposób, aby każde dziecko jak najwięcej zrozumiało i zapamiętało. Priorytetem jest, aby dzieci podczas zajęć nie nudziły się, ale przez zabawę i przystępną dla nich formę przekazywania informacji zdobywały wiedzę. Mamy nadzieję, że uczestnictwo w zajęciach przyczyni się rozwijaniu już istniejących bądź wzbudzi zupełnie nowe zainteresowania małych studentów. Ufamy, że dzięki odpowiedniemu zaprezentowaniu nauk ścisłych, nasi młodzi studenci, w dorosłym już życiu wybiorą uczelnie techniczne aby zgłębiać swoją wiedzę i zdobywać wykształcenie w tym kierunku.
Studenci DUT uczestniczyli zarówno w wykładach, jak i warsztatach, które w roku akademickim 2020 na 2021 zajęcia odbywały się wyłącznie zdalnie. Wykłady odbywały się bez limitu miejsc, natomiast warsztaty w grupach 15-sto osobowych.
Poniżej znajduje się spis wraz z opisem zajęć przeprowadzonych w semestrze zimowym i letnim.
Wykłady semestru zimowego:
„Świat Niskich i Wysokich Temperatur” Tomasz Madej ze Stowarzyszenia EKOSKOP
Cały kosmos w mojej głowie" Joanna Kotek
I Ty możesz zostać astronomem" Radosław Pior - popularyzat astronomii z Kalisza
To tylko iluzja"  Tomasz Ruszkowski z zespołu Heweliusze Nauki
Warsztaty semestru zimowego:
Chemia 1 -Nietypowe stany skupienia
Podczas zajęć przeprowadzone zostaną doświadczenia w których studenci poznają kilka nietypowych mieszanin o bardzo ciekawych właściwościach. Dowiedzą się na czym polegają takie procesy jak polimeryzacja czy koagulacja a wszystko to przy użyciu łatwo dostępnych lub domowych odczynników.
Chemia 2 - Charakterystyczne właściwości gazów
Studenci wykonają doświadczenia podczas których zostaną wytworzone takie gazy jak dwutlenek węgla i tlen. Poznają również niektóre z ich właściwości. Potrzebne będą tylko składniki spożywcze i substancje użytku codziennego.
Chemia 3 -Gęstość substancji
Gęstość, lepkość, masa. Czym różnią się te wielkości i jak można je sprawdzić? Czy można trwale zmieszać olej z wodą? Na te i inne pytania związane z tematem z pewnością odpowie każdy kto będzie uczestniczył w zajęciach.
Chemia 4 -Kolorowa chemia
Co kojarzy wam się z chemią? Oczywiście zmiany kolorów. Podczas ostatnich zajęć studenci wykonają kolorowe doświadczenia, dowiedzą się m.in. dlaczego czerwona kapusta jest ulubionym warzywem chemika.
Wykłady semestru letniego:
Asterix i Obelix” Marcin Gostkowski
Co nas ciśnie i dlaczego wieje wiatr? Paweł Jaskólski z Heweliuszy Nauki
Bezustannie na nas wpływa i wszędzie o nim słyszymy. Nie tylko u lekarza i w prognozie pogody. Towarzyszy wrzącej wodzie w czajniku i chmurom wędrującym po niebie. Mamy z nim do czynienia, gdy otwieramy butelkę gazowanej wody i gdy pompujemy oponę w rowerze. Poszukamy go w kosmosie i morskich głębinach. Jak z niego wywróżyć pogodę? Co się stanie, kiedy gwałtownie urośnie albo całkowicie zniknie i dlaczego czasem szybko spada? Podczas tego wykładu wielokrotnie skoczy nam ciśnienie!
Czego nie widać?" Krzysztof Preisnera
Wykład ma na celu pokazanie słuchaczom jak działają urządzenia powszechnego użytkowania oraz jakie zjawiska, procesy i mechanizmy wykorzystane są do ich funkcjonowania. Na zajęciach zaglądniemy do środka drukarki atramentowej, by zobaczyć jakie procesy zachodzą wewnątrz, a czego „gołym okiem” nie widać. Poznamy przy tym zasady jej działania takie jak układ współrzędnych do sterowania drukarką, piksele składające się na obraz cyfrowy oraz podstawowe zasady powstawania kolorów w systemie CMYK i RBG. Na wykładzie uczniowie poznają również historię powstawania a także inne zastosowanie podobnych mechanizmów. Dodatkowo na przykładzie aparatu fotograficznego (demontaż starego typu aparatu na kliszę i aparatu cyfrowego) zostanie przestawiony proces powstawania zdjęć oraz jego proces ewaluacji tego urządzenia.
W krainie ładunków elektrycznych" Stowarzyszenie EKOSKOP
Wykład odkrywający sekrety prądu elektrycznego, odziaływań elektrostatycznych i zjawisk magnetycznych. Podczas zajęć uczestnicy wspólnie z prowadzącym spróbują wytworzyć prawdziwą burzę oraz dowiedzą się w jaki sposób chronić się przed szkodliwymi skutkami wyładowań atmosferycznych. Sprawdzimy jakie przedmioty są podatne na elektryzowanie. Prowadzący zaprezentuję grę w elektrycznego ping-ponga z generatorem Van de Graaffa. Wybudujemy mufinkowe elektryczne działo. Oraz elektrycznie razem z uczestnikami obudzimy bibułowego węża wykorzystując przyciągające własności ładunków elektrycznych. Dzieci dowiedzą się czym jest prąd elektryczny oraz poznają zasady jego bezpiecznego użytkowania. Dodatkowo podczas zajęć budowanie baterii z coca-coli, eksperymenty z balonowym elektryzowaniem ciał, magiczne elektrostatyczne przesuwanie puszek, tworzenie elektrostatycznego stożka z słomek do picia.
Czego można dowiedzieć się patrząc w niebo?: Iwona Nowak
Co widzimy, kiedy patrzymy w niebo? Na pewno można sprawdzić, czy np. pada deszcz, czy są chmury, ale poza tym co jeszcze? Patrząc w niebo zarówno w dzień jak i w nocy, można obserwować gwiazdy. W dzień jest to Słońce a w nocy np. Gwiazda Polarna. Gwiazdy są drogowskazami na niebie, jeśli potrafimy interpretować ich położenie na niebie, to określimy kierunek podróży np. płynąc statkiem po morzu, czy wędrując po górskich ścieżkach. Można też obserwować naszego satelitę, czyli Księżyc, który pojawia się na niebie nie tylko w nocy. Na wykładzie dowiemy się: ✓ jak znaleźć Gwiazdę Polarną na nocnym niebie.
✓ jak wyznaczyć kierunki geograficzne na podstawie Gwiazdy Polarnej.
✓ jak wyznaczyć godzinę na podstawie położenia Gwiazdy Polarnej i tylnych kół Wielkiego Wozu za pomocą zegara gwiezdnego.
✓ co to jest obrotowa mapa nieba.
✓ jak znaleźć Wielki Wóz na obrotowej mapie nieba.
✓ jak na podstawie obserwacji położenia Słońca, wyznaczyć kierunki geograficzne.
✓ jak wyznaczyć godzinę za pomocą zegara słonecznego.
✓ co to są fazy Księżyca i jak powstają.
✓ co można wyczytać z kalendarza księżycowego a co z zegara księżycowego
„Camera obscura budujemy aparat otworkowy” Laboratorium Pana Korka
Na warsztatach zbudujemy pierwowzór aparatu fotograficznego, czyli prosty przyrząd pozwalający uzyskać rzeczywisty obraz przedmiotów. Camera obscura (łac. ciemna komnata), nazywana też ciemnią optyczną, po raz pierwszy została opisana 1000 lat temu przez arabskiego fizyka Abu Ali Hasana Ibn alHajsama. Urządzenie służyło astronomom do obserwacji Słońca i Księżyca. Prawdopodobnie korzystał z niego sam Mikołaj Kopernik przy obserwacji zaćmień Słońca we Fromborku. Malarze używali tych przyrządów do szkicowania obrazów z natury. Leonardo da Vinci wykorzystywał ciemnię optyczną przy określaniu perspektywy w swoich obrazach. Na zajęciach naukowcy z Laboratorium Pana Korka pokażą wam, jak zbudować camera obscura wykorzystując współczesne materiały. A może ktoś z was po warsztatach zmodyfikuje camera obscura i zamontuje kliszę fotograficzną albo matrycę CCD?!
Warsztaty semestru letniego:
Heweliusze Nauki - Fraktale i Lustra
Lustra to nie tylko odbicie naszej twarzy, kiedy staramy się uczesać, ale również wspaniały świat symetrii i niekończących się powtórzeń. Warsztat rozpoczniemy od pojedynczego odbicia, następnie dodając kolejne lustra, poszukamy geometrii w naszym otoczeniu. Wszystko to pozwoli nam poznać i zrozumieć niesamowite figury geometryczne, jakimi są fraktale.
Heweliusze Nauki – Szyfry
W ramach warsztatu uczestnicy staną po dwóch stronach wojny szyfrów. Na zmianę będą kryptografami (utajniającymi informację) i kryptoanalitykami (próbującymi złamać szyfr). Wraz z uczestnikami zastanowimy się, jakich kodów, znaków i gestów używamy na co dzień? Jak skutecznie ukryć przed niepowołanymi osobami to, co chcemy przekazać w sekrecie? Gdzie szukać wskazówek, które mogą nam pomóc złamać szyfr? Dowiedzą się, czym różni się kod od szyfru. Poznają przykłady steganografii - sztuki ukrywania wiadomości. W warsztacie zostanie użyta specjalnie do niego przygotowana aplikacja internetowa.
Heweliusze Nauki – Równowaga
Podczas warsztatu uczestnicy będą eksperymentować z równowagą mechaniczną oraz ze zmysłem równowagi. Zbadają, czym jest i gdzie znaleźć środek ciężkości różnych przedmiotów oraz gdzie go szukać w ludzkim ciele. Sprawdzą, co powoduje, że przedmioty się nie przewracają oraz dzięki czemu człowiek nie upada. W trakcie warsztatu uczestnicy będą budować zabawki fizyczne wykorzystujące nietypowe położenie środka ciężkości.
Heweliusze Nauki – Dźwięki
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się co łączy fizykę i muzykę. Zbadają czym jest dźwięk. Zastanowią się, od czego zależy wysokość dźwięków wydawanych przez różne typy instrumentów muzyczne, a także przez nich samych. Sprawdzą do czego potrzebne jest pudło rezonansowe w gitarze. Wspólnie z prowadzącymi przeprowadzą eksperymenty związane m.in. z rytmem i melodią. Uczestnicy trakcie warsztatów zbudują kilka prostych instrumentów muzycznych.
Fizyka 1 - Wybuduj swoją zabawkę fizyczną
Przenieś się do świata naukowych zabawek i stwórz kilka z nich podczas naszych warsztatów. W trakcie zajęć zbudujemy model prawdziwej łodzi podwodnej. Wykorzystując prawo Archimedesa będziemy mogli nim sterować. Budowanie zabawek ma różny poziom trudności są te łatwiejsze (turbogąsienica, gniotek) gdzie wystarczy umiejętność posługiwania się nożyczkami oraz bardziej zaawanasowane jak ręka robota czy nurek Kartezjusza gdzie eksperymentator będzie musiał wykazać się większą kreatywnością. Każda z zabawek jest do wykonania przez osobę wkraczającą do szkoły podstawowej. Podczas zajęć prowadzący prezentuje i instruuje, jak wybudować dany model, podpowiada jeżeli coś nie działa.
Fizyka 2 - Usłyszeć ciszę i zobaczyć dźwięk
Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których uczestnicy tworzą własne instrumenty muzyczne z prostych materiałów dostępnych w każdym domu. Dzieci wybudują słomkopiszczałki przy użyciu rurek do napojów. Poznają czym różnią się dźwięki o różnej wysokości oraz jak je wytworzyć przy pomocy słomko-piszczałek. Drugim instrumentem, w których głównym elementem drgającym będzie jednorazowa rękawiczka są aerofony. Dodatkowo podczas zajęć dzieci dowiedzą się sprawdzą czym jest przewodnictwo kostne oraz jak porusza się dźwięk w innych ośrodkach niż powietrze – eksperyment z widelcem. Dodatkowo wspólnie z prowadzącym studenci stworzą prawdziwą orkiestrę wykorzystując do tego śpiewające kieliszki do wina.
Fizyka 3 - Elektrostatyka i elektryczność
Elektronika dla smyka. Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których uczestnicy razem z prowadzących wybudują eksponaty elektryczne i przeprowadzą eksperymenty z elektrostatyki i magnetyzmu. Studenci DUT będą korzystali z wcześniej przygotowanych zestawów prostych elementów elektronicznych, których działanie wytłumaczy prowadzący oraz zaprezentuje, jak ich użyć w wykonywanych projektach. Podczas zajęć spróbujemy wybudować alarm przeciwwłamaniowy – zabezpieczający uczestnika przed wejściem do pokoju nieproszonego gościa – rodzica. Wytworzymy prąd z cytryny i napoju typu cola. Zaobserwujemy, jak działają magnesy oraz spróbujemy wybudować prawdziwy działający silnik elektryczny.
Fizyka 4 - W świecie optycznych iluzji
Czym jest iluzja a czym złudzenie optyczne? Jak nasz mózg odbiera obraz i czy aby na pewno wszystko to co widzimy jest takie samo w rzeczywistości? Na zajęciach prowadzący pokaże, jak niesforne mogą być lustra, a także wspólnie z dziećmi stworzy kalejdoskop oraz hologram 3D. Zajęcia zaskoczą niejednego małego odkrywcę!
Młyn Wiedzy - Fabryka w komórce
W trakcie warsztatów uczniowie odbędą podróż „do wnętrza komórki” - najmniejszej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej w organizmie. Porównają komórki różnych organizmów oraz narządów. Każdy samodzielnie wykona model komórki, w której zachodzą procesy bardziej skomplikowane niż w fabryce. Warsztatom towarzyszyć będą również eksperymenty, które przybliżą niektóre tych procesów.
Młyn Wiedzy - Wodne Laboratorium
Woda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych na Ziemi. Towarzyszy nam przez cały czas. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, ale też służy do przygotowania posiłków, robienia porządków, czy zwykłej zabawy. Jednak mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że woda ma niezwykłe właściwości fizyczne i chemiczne. Warto je poznać. Podczas warsztatu uczestnicy samodzielnie wykonają eksperymenty, dzięki którym dowiedzą się, czym jest napięcie powierzchniowe i do czego możemy je wykorzystać. Przekonają się też, że woda może posłużyć do stworzenia iluzji optycznych. Ponadto wykonają doświadczenia, które pomogą im zrozumieć różne pojęcia, takie jak gęstość czy stany skupienia.
Młyn Wiedzy - Jak pracują nasze kości?
Z ilu kości składa się szkielet dorosłego człowieka? Czy szkielet kobiety i mężczyzny waży tyle samo? Czy wiesz, że nasze kości są jak puzzle? Wszystkie części muszą do siebie pasować, żebyśmy mogli bez problemu i bólu się poruszać. Jaką rolę w ludzkim organizmie spełniają ścięgna? W czasie zajęć nie tylko odpowiemy na te pytania, ale wykonamy model przedstawiający budowę kostną dłoni człowieka oraz zbudujemy model kręgosłupa. Zastanowimy się, jak należy postępować, aby mieć zdrowe i mocne plecy. Warsztatom towarzyszyć będą również eksperymenty, które m.in. pokażą nam, jaki wpływ na nasze kości mają kwasy znajdujące się między innymi w produktach spożywczych.
Młyn Wiedzy - Pracownia Eksperymentów
Wszyscy uwielbiamy eksperymentować. Samodzielne wykonywanie doświadczeń to nie tylko świetna zabawa, ale okazja do zdobywania i odkrywania w sobie pasji. Dzięki eksperymentom naukowym dzieci dostrzegają większy sens uczenia się. Warsztat ma na celu rozwijanie umiejętności dedukcji, przewidywania, a przede wszystkim zadawania pytań. Zarazimy uczestników pasją do zdobywania wiedzy nie tylko z książek, ale z całego otoczenia. Podczas warsztatów uczniowie wykonają wiele eksperymentów z dziedzin przyrodniczych, które w przystępny sposób wyjaśnią różne zjawiska, z którymi na co dzień się spotykamy. Dowiedzą się m.in. czym jest środek ciężkości, grawitacja i co Newton ma z tym wspólnego. Poeksperymentują również w bezpieczny sposób ze światłem uv
Młyn Wiedzy - Domowa stacja meteo
Wiarygodna, stale uaktualniana prognoza pogody jest bardzo ważna dla współczesnego człowieka. Chyba każdy z nas zastanawiał się: „Jaka jutro będzie pogoda?” W oparciu o dane meteorologiczne zbierane z całego świata tworzy się mapy pogodowe, dzięki którym ludzie mogą uzyskać odpowiedź na to pytanie. Podczas tego warsztatu uczestnicy dowiedzą się jakie przyrządy służą do zbierania danych meteorologicznych. Sami wykonają proste przyrządy meteorologiczne, takie jak termometr, wiatrowskaz, barometr i deszczomierz. Aby lepiej poznać zasady ich działania przeprowadzą również eksperymenty. Dzięki temu dowiedzą się m.in. na czym polega zjawisko ciśnienia i rozszerzalności cieplnej.
Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza z siedzibą przy ul. Hetmańska 120, 35-078 Rzeszów, Tel: +48 17 888 60 03, www.dolina-wiedzy.pl, e-mail: info@dolina-wiedzy.pl
adres
Szkoła Podstawowa Nr 2
Golcowa 284
36-230 Domaradz
fax 13 43 47 112

telefon 13 43 47 774
e-mail sp2golcowa@o2.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego